Zapomněl(a) jste své osobní heslo? Neznáte své přístupové údaje?
Ing. Olga Hochmannová
Úplné znění
Vztah k dalším předpisům
Směrnice Rady 2006/112 ES
V § 5 jsou definovány pojmy "osoba povinná k dani", "ekonomická činnost" a dále jsou zde definovány případy, kdy se nejedná o osoby povinné k dani, jejichž činnost není ekonomickou činností, ale např. výkonem veřejné správy.
K § 5 odst. 1
V odstavci 1 je definována osoba povinná k dani. Jedná se o osobu, která uskutečňuje samostatně ekonomickou činnost.
Za osobu povinnou k dani se považuje i skupina a také právnická osoba, která nebyla založena nebo zřízena za účelem podnikání, pokud uskutečňuje ekonomické činnosti.
K § 5 odst. 2
V odst. 2 je v kontrastu k předcházejícímu odstavci stanoveno, kdo není osobou povinnou k dani.
Osobou povinnou k dani není člen skupiny nebo zaměstnanec či jiná osoba při uskutečňování činnosti vyplývající z pracovněprávního vztahu, služebního poměru nebo obdobného vztahu.
Ve vztahu k činnosti zaměstnanců bylo do vládního návrhu novely zařazeno pouze toto ustanovení, které opravuje a upřesňuje původní vymezení činností, které by neměly být předmětem daně. Účelem bylo, aby z okruhu osob povinných k dani byli v souladu se směrnicí vyjmuti pouze zaměstnanci v pracovněprávním poměru, a nikoli jiné osoby, jejichž příjmy se zdaňují jako závislá činnost podle zákona o daních z příjmů.
Avšak při projednávání návrhu byla do zákona přičleněna ještě nová definice ekonomické činnosti v odst. 3, které opět stanoví, že za ekonomickou činnost se nepovažuje i činnost zdaňovaná jako příjem ze závislé činnosti (viz níže).
K § 5 odst. 3
V odst. 3 je definováno, co je ekonomickou činností. Rozumí se jí činnost výrobců, obchodníků a osob poskytujících služby, včetně důlní činnosti a výkonů svobodných a obdobných povolání podle zvláštních právních předpisů (např. notáři, advokáti, daňoví poradci apod.), za účelem získání pravidelného příjmu.
Tato definice ekonomické činnosti je více v souladu se směrnicí, neboť je rozhodující, zda z činnosti plyne pravidelný příjem, zatímco dřívější definice používala pojem "soustavná činnost", který je sporný a v určitých detailech může být zavádějící. Ze směrnice však vyplývá, že podstatný je stálý příjem, nikoli stálá činnost.
Ekonomickou činností je i využití hmotného a nehmotného majetku za účelem získávání pravidelného příjmu.
Samostatně uskutečňovanou ekonomickou činností není činnost zaměstnanců nebo jiných osob, které mají uzavřenou smlouvu se zaměstnavatelem, na základě níž vznikne mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem pracovněprávní vztah, případně činnosti osob, které jsou zdaňovány jako příjmy ze závislé činnosti. Tento dovětek byl do zákona vložen na základě pozměňovacího návrhu při projednávání zákona a bude opět působit problémy v praxi zejména při posuzování činnosti jednatelů společnosti s r. o., navíc toto znění není ani v souladu se směrnicí o společném systému DPH.
K § 5 odst. 4
Stát, kraje, obce a další veřejnoprávní subjekty vyjmenované v odst. 4 nejsou osobami povinnými k dani, pokud vykonávají státní a veřejnou správu. Výkonem veřejné správy se dle judikatury SDEU rozumí činnosti, při kterých uvedené subjekty vystupují jako orgány veřejné moci, jedná se o činnosti, které
podléhají speciálnímu právnímu režimu,
nezahrnují činnosti vykonávané za stejných právních podmínek, které platí pro soukromé subjekty a
mohou upravovat práva a povinnosti jiných osob.
Výkon takové činnosti není předmětem daně, i když v některých případech je tato činnost prováděna za úhradu ve formě poplatků. Těmi jsou zejména správní nebo místní poplatky nebo poplatky stanovené zvláštním předpisem, např. mýtné podle zákona o pozemních komunikacích.
Za osobu povinnou k dani se však tyto subjekty považují, pokud
vykonávají činnosti uvedené v příloze č. 1, např. dodání vody, reklamní služby, provozování závodních jídelen a kantýn pro zaměstnance ad.
při jejichž výkonu se má za to, že dochází k výraznému narušení hospodářské soutěže, tyto činnosti stanoví vláda nařízením. Dosud žádné takové nařízení vlády vydáno nebylo.
K § 5 odst. 6
V odstavci 6 je stanoveno, že za samostatnou osobu povinnou k dani se považuje hlavní město Praha a jeho městské části.
Rozdíly ve srovnání s úpravou před novelou
Novelou 2019 bylo provedeno několik změn v § 5 – byl přeskupen obsah několika odstavců, bylo vypuštěno nesprávné vymezení ekonomické činnosti u veřejnoprávního rozhlasu a televize a bylo upřesněno, že činnosti, které mohou narušit hospodářskou soutěž tím, že…